2Fund kiest met Scania een partner waar het op kan bouwen
Inspelen op just in time-aanpak

Links Bart Cloet en rechts Yves Lameire. “Het brede netwerk van Scania en de ontzorging die we zelf ook aan onze klanten bieden, zijn extra redenen om voor Scania te kiezen”
2Fund klopt voor nieuwe vrachtwagens voor het eerst aan bij Scania. De in funderingstechnieken gespecialiseerde groep stelde de vier bijzondere exemplaren, waaronder een 770S met in primeur de gloednieuwe G38 versnellingsbak, met zorg samen om flexibel te kunnen inspelen op de just in time-aanpak die tegenwoordig de norm geworden is in de bouwsector.
Goede verhouding prijs-kwaliteit-restwaarde
Met de levering van vier vrachtwagens doet Scania zijn intrede in het wagenpark van 2Fund, een cluster van bedrijven gespecialiseerd in funderingstechnieken. Het gaat om een R 500 A6X4 XT voor Lameire, een R530 A4X2 XT en een R500 A6X4 XT voor VQ Logistics en als kers op de taart een 770S V8 A8X4/4 voor Exceptra.
“Deze vier nieuwe vrachtwagens vervangen oudere exemplaren van andere merken die bij de vorming van de groep al in gebruik waren. We kiezen nu voor het eerst voor Scania omwille van de uitstekende verhouding prijs-kwaliteit-restwaarde van de huidige generatie voertuigen, maar ook omwille van de uitstekende service en het brede servicenetwerk,” zegt Bart Cloet, samen met Yves Lameire de oprichter van 2Fund. Het wagenpark van de groep telt een 10-tal vrachtwagens.
Flexibiliteit bieden
2Fund is een relatief jonge onderneming die in 2019 ontstond door de fusie van Votquenne Foundations en Lameire Funderingstechnieken. Sindsdien breidde de groep verder uit met de integratie van Exceptra, VQ Logistics, A. Vyncke, Revyson en De Waal Solid Foundations. “Elk bedrijf binnen de groep heeft zijn eigen specialisatie, wat betekent dat we een brede en kwalitatief hoogstaande dienstverlening kunnen bieden.
Omdat er in de bouw steeds vaker volgens het ‘just in time’-principe gewerkt wordt, onder andere omwille van de problematiek rond het verkrijgen van bouwvergunningen en het strakke tijdschema om de werken vervolgens tijdig op te leveren, willen we veel korter op de bal kunnen spelen. De nieuwe Scania’s zullen gebruikt worden voor het transport van ons eigen materieel naar de verschillende werven, om op die manier een optimale flexibiliteit te bieden,” aldus Bart Cloet.
Die strakke deadlines betekenen ook dat een hoge mate van betrouwbaarheid van groot belang is voor de bedrijven binnen de groep. “De fundering is letterlijk en figuurlijk de basis van alles in de bouw. Pannes kunnen de hele keten van een werf in de war sturen, en dus is het belangrijk dat onze voertuigen zo min mogelijk stilstaan. Als er toch iets mis zou gaan, moet er ook snel en adequaat ingegrepen worden, eender waar in België en in het buitenland. Het uitgebreide netwerk van Scania en de ontzorging die we zelf ook aan onze klanten bieden, zijn dan ook extra redenen om voor Scania te kiezen.”
G38 versnellingsbak in primeur
Gezien het gewicht van de machines die de verschillende bedrijven van 2Fund vervoeren, zijn degelijke en krachtige vrachtwagens geen overbodige luxe. “We kozen voor elk bedrijf vrachtwagens in functie van de specifieke noden. Het zijn dan ook geen algemeen inzetbare exemplaren, maar wel op maat samengestelde voertuigen met een welomschreven doel. Voor VQ Logistics en Lameire gaat het om XT’s, waarvan één met een 58 tonmeter kraan, maar het meest bijzondere exemplaar is de 770S V8 voor Exceptra. Die heeft een Laxa opbouw en een treingewicht dat kan oplopen tot 180 ton, zodat hij ingezet kan worden voor het uitzonderlijk vervoer van onze machines die tot 95 ton kunnen wegen.”
De 770S V8 van Exceptra is op meer dan één vlak uitzonderlijk. Het is één van de eerste Scania’s wereldwijd die geleverd worden met de gloednieuwe G38CH versnellingsbak. Deze ‘heavy duty’-versie van de robuuste G38-versnellingsbak is speciaal ontwikkeld voor vrachtwagens met een hoog treingewicht of zware belastingen op bijvoorbeeld werven of steengroeves, terwijl hij dezelfde afmetingen en gewicht heeft als de G33 versnellingsbak. Hij is bovendien stiller dan de GRSO926-bak die hij vervangt.
“Vrachtwagens zijn altijd maatwerk, maar zeker voor zware toepassingen en specifieke noden is een goede begeleiding en keuze uit doelgerichte opties zoals deze versnellingsbak een must. We zijn dan ook uitermate tevreden over parcours dat we tot nu toe al hebben afgelegd met Scania,” besluit Bart Cloet.